BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROĞRAMI
BEP Nedir?
Öğrencinin yerleştirildiği kuruma ;eğitsel tanılama,izleme ve değerlendirme ekibi tarafından hazırlanmış ayrıntılı dosya iletilmiştir. Bu dosyada ;öğrencinin yaşı ,yetersizliği tüm gelişim ve disiplin alanlarında neler yapabildiğini gösteren değerlendirme çizelgesi, bireyin gereksinimleri ve gereksinim öncelikleri, sunulacak olan destek hizmetlerini de içeren yöneltme raporu bulunur.BEP geliştirme birimi , bunu temel alarak BEP dosyasını oluşturur, bireyselleştirilmiş eğitim programlarını hazırlar.
BEP:Özel eğitim gerektiren birey için geliştirilen ve ailesi tarafından onaylanan bireyselleştirilmiş eğitim programı; bireyin, ailenin,öğretmenin gereksinimleri doğrultusunda hazırlanan ve hedeflenen amaçlarda verilecek destek eğitim hizmetlerini içeren özel eğitim programıdır.
Bireyselleştirilmiş eğitim programları ,grup hedefleri doğrultusunda öğrenciye özgü bireysel hedeflerin olması ve bu hedeflere nasıl ulaşılacağının belirlenmesidir.
BEP ‘in Özellikleri
u Her çocuğun eğitim gereksinimlerine uygun olarak düzenlenen öğrenim yaşantılarını içerir.
u BEP amaçları öğrencinin performans düzeyine uygundur.
u BEP ‘te yer alan amaçlar kişiye özgü ölçülebilir gözlenebilir davranışları içererek ,hedef bireye özeldir.
u Hem genel hem de özel eğitim alanlarında ihtiyaç duyulan ilgili hizmetleri, geçiş hizmetlerini, mesleki, motor, özbakım ,günlük yaşam ve iletişim becerileri de kapsayacak şekilde ayrıntılıdır.
u BEP katılan tüm üyeler arasında bir anlaşma sağlar ,işbirliği gerektirir.
NEDEN BEP ?
Eğer öğrenci
a.Aynı yaş grubundaki çocuklara sağlanan eğitim olanaklarından yararlanmasını engelleyen özel eğitim gereksinimi varsa ,
b.Engeli yada yetersizliği eğitimsel performansını olumsuz etkiliyorsa ,
c.Gereksinimlerinin karşılanması için özel düzenlenmiş destek eğitimine gereksinim duyuluyorsa
bireyselleştirilmiş eğitim programlarına ihtiyaç var demektir.
Ayrıca ,hafif derecede zihin engelli bireylere oranla daha yavaş olmakla birlikte tüm ileri derecede zihin engelli bireylerde öğrenebilirler.
BEP in Yararları?
*Bireye uygun eğitim hizmetlerinin sunulması
*Bireye uygun ve gerçekçi amaçların belirlenmesi ve
*Bu amaçların karşılanıp karşılanmadığını ortaya koymak olarak sıralanabilir.
*Anne baba açısından ; ebeveynle okul personeli arasında iletişim aracı görevi görür. Çocuğun eğitiminde anne ve babanın da katılımı sağlanmış olur.
*Öğretmen açısından,çocuğun hedeflenen amaçlar doğrultusunda ilerlemesini belirlemede değerlendirme aracı olarak işlev görmesine olanak sağlar.
*Öğretmenin günlük ders planı hazırlamasına yardımcı olur.
BEP in Geliştirilmesi
Bep geliştirmenin aşamaları
1. Kaba değerlendirme
2. Ölçüt Bağımlı Ölçü Aracı Hazırlama
3. Performans Alma
4. Bireysel Öğretim Programını (BÖP) Planlama
5.Bireysel Öğretim Programını (BÖP) Uygulama
1. Kaba değerlendirme
BEP Öğrencinin önce giriş davranışlarının hangi disiplin alanında nerede, hangi düzeyde olduğunu belirlemeyi gerektirir. Kaba değerlendirme disiplin alanlarında öğrencinin giriş davranışlarını belirlemektir; öğrenci hakkında genel bir bilgi ve fikir sahibi olmak için ailesiyle ve öğretmeniyle görüşülür,öğrenci gözlenir,var olan çalışmaları gözden geçirilir. Eğitsel tanılama , izleme ve değerlendirme ekibince hazırlanmış ayrıntılı dosyası gözden geçirilir.Bu dosyada;
A.Sınıf öğretmeni ve okul rehber öğretmeni tarafından öğrenci ile ilgili toplanan bilgiler.
Okuldan:
*Önceki devam ettiği okullar da dahil , sınıf kayıtları
*Müfredat programına göre geldiği yer,
*Başarı kayıtları
*Eğitim ortamında yapılan disiplin ve gelişim alanlarına yönelik davranış gözlem raporları
*Psikolojik gözlem raporları (varsa)
*Tıbbi değerlendirme raporu (varsa)
Ana-babadan
*Çocuğun sağlına ve gelişimine ilişkin görüşleri
*Çocuğun performansına, okulda ve evde kaydettiği ilerleme ve davranışlarına ilişkin algıları
*Çocuğun yaşamakta olduğu güçlüğe etki eden herhangi bir etmen olup olmadığı
*Güçlüğün giderilmesine ilişkin okulun ne yapabileceği konusundaki beklentileri
B. Eğitim ortamında yürütülen çalışmaların birey için farklılaştırılmasına ilişkin, okul rehber öğretmeni ve sınıf öğretmeni tarafından işbirliği içinde yapılan değerlendirme.
C. Okul rehber öğretmeni ve sınıf öğretmeni tarafından yapılan , öğrencinin kaydettiği ilerlemelere ilişkin değerlendirme , gibi bilgiler yer alır .Bunlarda incelenerek kaba değerlendirme yapılmış olur.
2.Ölçüt Bağımlı Ölçü Aracı Hazırlama
Disiplin alanlarında öğrencinin giriş davranışları belirlendikten sonra ,bildiği kavram, beceri ve ünitelerden sonra gelen öncelikli kavrama , beceriye ve üniteye karar verilecek Karar verilen beceri için ölçüt bağımlı ölçü aracı hazırlanacak.
Beceri için ölçüt bağımlı ölçü aracı hazırlarken , öncelikle ele alınan becerinin analizi yapılır. Beceri analizi bir beceriyi daha küçük alt basamaklara ayırma işidir. Beceri analizindeki basamakları belirlemek için iki yol izlenebilir.
Birinci yol ,ele alınan becerinin bellekten analiz edilerek basamakları sıralanmasıdır.
İkinci yol ise, ele alınan becerinin bizzat gerçekleştirilerek basamaklarının sıralanmasıdır. Basamak atlama olasılığının azalması nedeniyle, becerinin bizzat gerçekleştirilerek analiz edilmesi önerilmektedir.
Beceri analizi ileri ve tersine zincirlemeye göre yapılabilmektedir.
İleri zincirlemede analizi yapılan becerinin basamakları yapılış sıralarına göre önce yapılandan sonra yapılana doğru sıralanmaktadır.
Tersine zincirlemede ise ,analizi yapılan becerinin basamakları yapılış sıralarına göre en son yapılandan en önce yapılana doğru sıralanmaktadır.
Ölçüt bağımlı ölçü araçları bildirimler ,ölçüt ve sorular bölümlerinden oluşur. Analizi yapılan becerinin basamakları ölçü aracının bildirimler bölümünü oluştururlar. Sonra ölçüt belirlenir. Eğer ölçüt bağımlı ölçü aracının öğrenciye bir kez uygulanması sonucunda, öğrencinin performans düzeyi saptanacaksa , ölçüt olarak %100 benimsenmektedir.
Ölçüt bağımlı ölçü aracının sorular bölümü performans düzeyinin belirlenmesinde benimsenecek yönteme göre ,iki farklı şekilde düzenlenebilmektedir. Performans düzeyinin belirlenmesinde tek fırsat yöntemi benimsenecekse ölçüt bağımlı ölçü aracının sorular bölümünde sadece beceriyle ilgili ana yönerge (beceriye sahip bir kişiye verildiğinde ,becerinin gerçekleşmesini sağlayan yönerge) yer alır.
Örneğin , pantolon giyme becerisi için ana yönerge ‘pantolonunu giy ‘ dir. ***(tablo 1)
Performans düzeyinin belirlenmesinde çoklu fırsat yöntemi benimsenecekse , ölçüt bağımlı ölçü aracının sorular bölümünde bağımsız, sözel ipucu, model olma ve fiziksel yardım sütunları bulunur.***(tablo 2)
Ölçüt Bağımlı Testlerin Özellikleri
*Öğrencilerin neyi yaptıklarını , neyi yapmadıklarını ortaya koyar.
*Öğretimle değerlendirme arasında doğrudan bir ilişki kurmamızı sağlar.
*Öğretilecek olan beceri ve kavramların sıraya konulmasını gerektirir.
*Öğretim öncesinde , öğretim anında ,öğretim sonrasında öğrencinin performansını ortaya koyar.
*Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının geliştirilmesine hizmet eder.
3. PERFORMANS ALMA***(Tablo 3)
Öğrencinin bir becerideki performans düzeyinin belirlenmesinde tek fırsat ve çoklu fırsat yöntemlerinden biri kullanılır.
Tek fırsat yöntemi; öğrenciye sadece ana yönerge (beceriye sahip bir kişiye verildiğinde ,becerinin gerçekleşmesini sağlayan yönerge) verilerek , öğrencinin yapabildiklerinin doğrudan gözlenmesi ve kaydedilmesidir. Bu yöntemle performans düzeyi belirlemenin amacı ;öğrencinin becerinin ne kadarını bağımsız olarak gerçekleştirdiğini sağlamaktır
Çoklu fırsat yöntemi; öğrenciye ana yönergenin verilmesinden sonra öğrencinin yapmakta zorlandığı basamakları yerine getirmesi için yeni yönergeler verilerek yapabildiklerinin doğrudan gözlenmesi ve kaydedilmesidir. Bu yöntemle performans düzeyi belirlemenin amacı ;öğrencinin becerinin her bir basamağını hangi ipucu kullanıldığında gerçekleştirdiğini yada bağımsız olarak gerçekleştirip gerçekleştiremediğini saptamaktır. Buna göre
Performans düzeyinin belirlenmesinde tek fırsat yöntemi benimsenecekse ölçüt bağımlı ölçü aracının sorular bölümünde sadece beceriyle ilgili ana yönerge (beceriye sahip bir kişiye verildiğinde ,becerinin gerçekleşmesini sağlayan yönerge) bulunur.***(Tablo 4)
Performans düzeyinin belirlenmesinde çoklu fırsat yöntemi benimsenecekse , ölçüt bağımlı ölçü aracının sorular bölümünde bağımsız, sözel ipucu, model olma ve fiziksel yardım sütunları bulunur.***(Tablo 5)
Her iki yöntemde de öğrencinin yapabildiklerinin kaydedilmesi için oluşturulan kayıt formunda tanımlanan araç gereçler hazırlanır. Öğrencinin dikkati sağlandığında yönerge verilir. Bu araç gereçler öğrencinin ilk defa gördüğü şeyler ise biraz incelemesine fırsat verilerek dikkati toplanır. Öğrencinin dikkati sağlandığında yönerge verilir.(örneğin; yatağı yap gibi) öğrencinin yapabildikleri kayıt formuna kaydedilir.
Her iki yöntemde de öğrencinin doğru yada yanlış davranışlarına tepki verilmez kayıtsız kalınır.
Ölçüm sırasında öğrencinin beceri basamaklarını hatalı yapması yada hiçbir davranışta bulunmaması durumunda iki yöntemin uygulanmasında farklı kurallara yer verilir.
Her iki yöntemde de öğrencinin yapabildiklerinin kaydedilmesi için oluşturulan kayıt formunda tanımlanan araç gereçler hazırlanır. Öğrencinin dikkati sağlandığında yönerge verilir. Bu araç gereçler öğrencinin ilk defa gördüğü şeyler ise biraz incelemesine fırsat verilerek dikkati toplanır. Öğrencinin dikkati sağlandığında yönerge verilir.(örneğin; yatağı yap gibi) öğrencinin yapabildikleri kayıt formuna kaydedilir.
Her iki yöntemde de öğrencinin doğru yada yanlış davranışlarına tepki verilmez kayıtsız kalınır.
Ölçüm sırasında öğrencinin beceri basamaklarını hatalı yapması yada hiçbir davranışta bulunmaması durumunda iki yöntemin uygulanmasında farklı kurallara yer verilir.
Tek fırsat yöntemiyle performans düzeyinin belirlenmesinde öğrencinin beceri basamaklarını hatalı yapması yada hiçbir davranışta bulunmaması durumunda şu kurallardan biri yada birkaçı uygulanır.
u İlk hatadan sonra uygulama durdurulur ve tüm basamaklar yanlış olarak kaydedilir.
u Art arda iki yada daha fazla beceri basamağında hatadan sonra uygulama durdurulur ve tüm basamaklar yanlış olarak kaydedilir
u Belirli bir süre (örneğin 6 saniye)içinde hiçbir davranışta bulunmama durumunda uygulama durdurulur ve tüm basamaklar yanlış olarak kaydedilir
u Belirli bir süre (örneğin 10 saniye) sonunda uygun olmayan davranıştan sonra yada tek bir uygun olmayan davranıştan sonra uygulama durdurulur ve tüm basamaklar yanlış olarak kaydedilir.
u Yerine getirilen tüm basamaklar nasıl yerine getirildiği göz önüne alınmaksızın doğru olarak kaydedilir.
Çoklu fırsat yöntemiyle öğrencinin performans düzeyinin belirlenmesinde farklı yöntemler kullanılabilmektedir. Bunların ilkinde ;öğrencinin hatalı bir davranışta bulunması yada belirli bir süre içinde hiçbir davranışta bulunmaması durumunda o basamak uygulayıcı tarafından gerekli olan en az ipucu verilerek tamamlanır ve öğrenci bir sonraki basamak için bekler. Bu süreç hatalı yapılan her beceri basamağından sonra tekrarlanır. Uygulamacı isterse öğrenciye sağladığı her fırsatta yönergeyi tekrarlayabilir. , ancak bu uygulanırken tutarlı olunmalıdır
İkinci bir yöntemde ise¸öğrencinin hangi beceri basamağını hangi ipuçlarıyla gerçekleştirdiğini belirlemek amaçlanır. Bu tür bir uygulamada öğrencinin hatalı bir davranışta bulunması yada belirli bir süre içinde hiçbir davranışta bulunmaması durumunda ölçüm durdurulur ve uygulamacı o beceri basamağına ilişkin ipuçlarını verir. Bu ipuçları ölçüt bağımlı ölçü aracının sorular bölümünde belirtilen sıraya göre en hafiften ne şiddetliye doğru verilir.
İkinci bir yöntemde ise¸öğrencinin hangi beceri basamağını hangi ipuçlarıyla gerçekleştirdiğini belirlemek amaçlanır. Bu tür bir uygulamada öğrencinin hatalı bir davranışta bulunması yada belirli bir süre içinde hiçbir davranışta bulunmaması durumunda ölçüm durdurulur ve uygulamacı o beceri basamağına ilişkin ipuçlarını verir. Bu ipuçları ölçüt bağımlı ölçü aracının sorular bölümünde belirtilen sıraya göre en hafiften ne şiddetliye doğru verilir.
İkinci bir yöntemde ise¸öğrencinin hangi beceri basamağını hangi ipuçlarıyla gerçekleştirdiğini belirlemek amaçlanır. Bu tür bir uygulamada öğrencinin hatalı bir davranışta bulunması yada belirli bir süre içinde hiçbir davranışta bulunmaması durumunda ölçüm durdurulur ve uygulamacı o beceri basamağına ilişkin ipuçlarını verir. Bu ipuçları ölçüt bağımlı ölçü aracının sorular bölümünde belirtilen sıraya göre en hafiften ne şiddetliye doğru verilir.
Öğrenci sözel ipucu verildiğinde beceri basamağını yaparsa , araçta ilgili basamağın karşısındaki sözel ipucu sütunu işaretlenir. Öğrenci beceri basamağını yine hatalı yapar yada hiç yapmazsa , uygulamacı davranışın nasıl yapılacağını açıklayarak gösterir. Öğrenci model olduğunda beceri basamağını yaparsa araçta ilgili basamağın karşısındaki model olma sütunu işaretlenir. Öğrenci model olduğunda da beceri basamağını yapmazsa , o basamak için aracın fiziksel yardım sütunu işaretlenir , ama beceri uygulamacı tarafından fiziksel yardımda bulunarak yaptırılmaya çalışılmaz.
Hem tek hem de çoklu fırsat yönteminin avantajlı ve dezavantajlı yanları vardır.
Tek fırsat yöntemi , genellikle ölçme uygulamasının ılımlı bir havada ve çabucak tamamlanmasını sağlar.
Bir dezavantajı uygulamanın belli bir basamakta kesildikten sonra diğer basamakların tümünün yanlış şeklinde kaydedilmesi nedeniyle , öğrencinin bu basamaklarda yapabildiklerinin gözlenememesidir. Dolayısıyla bu ölçme sonraki basamaklardaki performansı yansıtmamaktadır. Özellikle , uygulamacı öğretimde geriye doğru zincirleme sürecini kullanıyorsa , tek fırsat yöntemi öğretimdeki ilerlemeleri yansıtmamaktadır. Böyle durumlarda çoklu fırsat yöntemi daha fazla bilgi sağlayabilmektedir.
Çoklu fırsat yönteminde öğrencinin tüm basamaklarda hiç yapamadığı yada hatalı yaptığı davranışları uygulamacı tarafından tamamlanmakta yada ipuçları verilerek öğrencinin hangi ipucuyla o beceri basamağını yerine getirebildiği belirlenmektedir. Dolayısıyla ölçüm beceri basamaklarının sonuna kadar sürdürülmektedir. Bu yöntemin en büyük avantajı öğrencinin tüm beceri basamaklarındaki performansının gözlenebilmesidir. En büyük dezavantajı ise uzun zaman almasıdır.
4. Bireysel Öğretim Programını (BÖP) Planlama
Ayrıntılı olarak öğrencinin performansı alındıktan sonra sahip olduğu beceri ve kavramlar belirlenir. Bu beceri ve kavramlardan sonra gelen beceri ve kavramlar sıraya konur. Daha sonra uzun dönemli ve kısa dönemli amaçlar yazılır.
Bep geliştirme birimi tarafından hazırlanan bireyselleştirilmiş eğitim programında uzun dönemli amaç müfredat programında yer alan ve öğrencinin gereksinimi olan gelişim yada disiplin alanında bir dönemde yada yıl sonunda gerçekleştirebileceği amaçlardır. Bir başka deyişle özel eğitim gerektiren bireyin yerleştirildiği sınıfın veya grubun yıllık planı hazırlanırken müfredatın hedefleri doğrultusunda bireyin eğitim amaçlarının gözetilmesi ve belirtilmesidir.
Uzun dönemli amaçlara göre bireyin daha kısa sürede gerçekleştirebileceği ara basamakların belirlenmesi gerekir. Bu ara basamaklar kısa dönemli amaçlardır. Kısa dönemli amaçlar bireyin bir gün, bir hafta ,bir ay yada bir ünite sonunda hangi performans düzeyine ulaşacağını ölçülebilir ifadelerle yazılmasıdır.
Kısa dönemli amaçlar öğretim etkinliklerinin ve değerlendirme yöntemlerinin seçilmesine temel oluştururlar. Bu amaçlar öğrencinin davranışı olarak tanımlanmalı, göstermesi istenen davranışın hangi koşullar altında gerçekleştirileceği belirtilmeli ve kabul edilebilir davranış için gerekli ölçütlere yer verilmelidir.
Öğretimin planlanması ; içeriğini , öğretimin amacı ve öğretimin amaçlarının gerçekleştirilmesinde kullanılacak öğretim süreci oluşturur.
Öğretimin amacı , ölçüt bağımlı testlerin uygulanmasından sonra ortaya çıkmıştır. Öğretim süreci ise öğretim yöntem ve araçlarından oluşur. Öğrencinin eğitim gereksinimine ve programın niteliğine göre öğretim amaçlarının gerçekleştirilmesine hizmet edecek yöntem belirlenir. Bu yönteme uygun araçlar hazırlanır. Örneğin öğrencinin bir disiplin alanındaki bir davranış basamağına ilişkin öğretim amaçlarının gerçekleştirilmesine hizmet edecek yöntem bireysel çalışma olarak belirlendi ise bu öğrencinin öğretiminin planlanması sürecinde bu çalışmaya uygun düzenlemeler yapılır ve araçlar geliştirilir.
5. Bireysel Öğretim Programını (BÖP) Uygulama
Öğretimin yöntem ve amaçları belirlendikten sonra bu öğretimin uygulanması için bir takvim oluşturulur. Bireyin bir gün ,bir hafta ,bir ay yada bir ünite sonunda hangi performans düzeyine ulaşacağının ölçülebilir ifadelerle yazılması bir disiplin alanında bir davranışa yönelik eğitimin planlanmasıdır.
Bireyselleştirilmiş öğretim planının uygulamaya dönüştürülmesi; belirlenen kısa dönemli amaçlar doğrultusunda ayrıntılı değerlendirme yaparak ve öğretim yapılacak davranış basamak yada basamaklarını belirleyip bu basamaklara uygun davranışsal amaçların yazarak davranışın öğretimine ilişkin yöntem ve amaçların belirlenmesi ve öğretimin öngörülen süre içinde gerçekleştirilmesidir.
Öğrencinin öğretim süresince ve öğretim sonunda sürekli olarak değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu nedenle , bireyselleştirilmiş öğretim planlarında yer alan öğretim amaçlarının öğretimi , belirlenen süre içerisinde tamamlandıktan sonra ,bireyselleştirilmiş öğretim planında belirlenmiş olan öğretim amaçlarının ne kadarının öğrencide gerçekleştiği , ölçüt bağımlı testlerde öğretim yapılacak davranış basamak yada basamaklarının kazanılıp kazanılmadığına bakılarak ,değerlendirilir. Öğretmen , öğrencilerinin bireyselleştirilmiş öğretim planlarında yer alan her bir kısa dönemli amaçla ilgili olarak ilerleme değerlendirmesini yapmalı kayıt etmelidir.
İlerlemenin değerlendirilmesiyle , öğrencinin gerçekleştirdiği amaçlar göre ve önceden belirlenmiş kısa dönemli amaçların sırasına uygun yeni amaçlar belirlenir.
Öğretimin uygulanması için öngörülen süre içerisinde öğretmen davranışın öğretimine ilişkin değerlendirmeler yapacaktır. Bu değerlendirmeler sonucunda öğrencinin ilerleme kaydedememiş olduğu belirlenmişse , öğretmen öğretimin gerçekleştirilmesini sınırlandıran yada engelleyen nedenleri değerlendirerek rapor haline getirmeli BEP kuruluna sunmalıdır. Bu nedenler şöyle sıralanabilir;
1. Öğrenciden kaynaklanan nedenler;
u Öğrencinin uzun süren sağlık sorunu yaşaması
u Uyumu güçleştiren psikolojik sorununun olması ve sorunlara çözüm getirebilecek uzman desteğinin ,yazılı başvurulara rağmen olması vb
2. Öğretimin planlanması ile ilgili nedenler;
• Uygun ölçüt bağımlı testlerin geliştirilememiş olması
• Kısa dönemli amaçların uygun seçilmemiş olması
• Belirlenen öğretim yöntem ve tekniklerinin uygun olmayışı
• Belirlenen araç ve gerecin sağlanamaması vb.
3. Ortamdan kaynaklanan nedenler;
Özel gereksinimi olan bireyin eğitim gereksinimine uygun ortam düzenlemelerinin yapılmamış olması vb.
4. Destek hizmetleri ile ilgili nedenler;
Yöneltme raporunda belirlenmiş olan destek hizmetlerin ortamda sağlanamamış yada yetersiz sağlanmış olması vb.
5.Anne ve babanın öğretim sürecindeki yeri ile ilgili nedenler. Anne-babanın öğrenci ile evde yapması gereken ,öğretmen tarafından bildirilmiş çalışmaları yapmamış olması.
6.Eğitim personeli ile ilgili nedenler;
Eğitim ve öğretimi yapacak yeterli sayıda ve uygun nitelikte personelin olmaması yada mevcut eğitim personelinin uygun program ve hizmet içi eğitimle desteklenmemiş olması vb.***
Tablo 1
Bildirimler | ölçüt | Yönergeler |
Gösterilen resimdeki eksikleri bulur. | ||
a) ‘Tekerlekleri olmayan otomobil resmi’ gösterilip resimdeki eksikleri söyle denildiğinde ,otomobilin tekerlekleri olmadığını söyler. | %100 | a) Bu resme bak. Resimdeki eksikleri söyle |
b) ‘Kuyruğu ve kanatları olmayan uçak resmi’ gösterilip resimdeki eksikleri söyle denildiğinde,uçağın kanatları ve kuyruğu olmadığını söyler. | %100 | b) Bu resme bak. Resimdeki eksikleri söyle |
c) ‘Ahizesi ve tuşları olmayan telefon resmi’ gösterilip resimdeki eksikleri söyle denildiğinde, telefonun ahizesi ve tuşları olmadığını söyler. | %100 | c) Bu resme bak. Resimdeki eksikleri söyle |
d) ‘Akrep ve yelkovanı olmayan masa saati resmi’ ,gösterilip resimdeki eksikleri söyle denildiğinde, masa saatinin akrep ve yelkovanının olmadığını söyler. | %100 | d) Bu resme bak. Resimdeki eksikleri söyle |
Tablo 2
Ana Yönerge: Dişlerini fırçala | Bağımsız | Sözel ipucu | Model olma | Fiziksel yardım |
1. Musluğun karşısına geç | ||||
2. Başat olmayan eliyle diş macunu tüpünü eline al | ||||
3. Başat eliyle tüpün kapağını aç | ||||
4. Tüpün kapağını aynanın önündeki rafa bırak | ||||
5. Diş fırçasını eline al | ||||
6. Diş fırçasının üzerine yeterli miktarda diş macunu sık | ||||
7. Diş macunu tüpünü aynanın önündeki rafa bırak | ||||
8. Dişlerini fırçayı aşağı ve yukarı hareket ettirerek fırçala | ||||
9. musluğu aç | ||||
10. Lavaboya tükür | ||||
11. fırçanı temizle | ||||
12. Fırçanı rafın üzerine bırak | ||||
13. Avcunla ağzına su al | ||||
14. Ağzını çalkala | ||||
15. Ağzındaki suyu lavaboya tükür | ||||
16. Musluğu kapat | ||||
17.Diş macunu tüpünü başat olmayan eline al | ||||
18. Başat elinle tüpün kapağını al ve kapat | ||||
19. Diş macunu tüpünü rafın üzerine bırak | ||||
20. Lavabonun yanındaki havluyla ellerini ağzını kurula |
Tablo 3
Performans alımı |
1. Ortam düzenlemesi |
a)Araçların yeri |
b)Kayıt çizelgesinin yeri |
c)Dikkat dağıtıcıların ortamdan kaldırılması |
2.Uygulama |
a) Giriş |
*Çalışılacak konunun genel olarak adlandırılması |
*Kuralların açıklanması |
*Araçların tanıtılması |
*Pekiştirecin söylenmesi |
*Kayıt çizelgesinin tanıtılması |
b) Materyallerin kullanımı |
*Materyali öğrencinin önüne yerleştirme |
*Materyali inceletme |
c) ölçü aracının uygulanması |
*Uygun soru yönergesi verme |
*Cevapları kayıt etme |
*Cevaplara tepkisiz kalma |
d)Kontrol |
*Öğrencinin uygun çalışma davranışlarını betimleyerek pekiştirme |
*Olumsuz davranışları görmezden gelme |
e)Performans alımını bitirme |
*Öğrenciye çalışma sırasında uygun davranışlarını belirleyerek ödül verme |
Tablo 4
Bildirimler | Ölçüt | Yönerge |
1.Havada , eliyle yukarıdan aşağıya dikey çizgi çizer. a) Kolunu baş hizasına kadar kaldırır. b) Kolunu yukarıdan aşağıya doğru göğüs hizasına kadar indirir. | %100 | 1. Ana yönerge: Havada , elinle yukarıdan aşağıya dikey çizgi çiz. a)Kolunu baş hizasına kadar kaldır. b)Kolunu yukarıdan aşağıya doğru göğüs hizasına kadar indir. |
2. Havada , parmakla yukarıdan aşağıya dikey çizgi çizer. a) Kolunu baş hizasına kadar kaldırır. b)işaret parmağının dışındaki parmaklarını avuç içine toplar. c) Kolunu yukarıdan aşağıya doğru göğüs hizasına kadar indirir. | %100 | 2. Ana yönerge: Havada , işaret parmağınla yukarıdan aşağıya dikey çizgi çiz. a) Kolunu baş hizasına kadar kaldır. b)işaret parmağının dışındaki parmaklarını avuç içine topla. c) Kolunu yukarıdan aşağıya doğru göğüs hizasına kadar indir. |
3. Masa vb. yerde,eliyle yukarıdan aşağıya dikey çizgi çizer. a) Elini avuç içi masanın yüzeyine değecek şekilde uzatır. b)Elini kendine doğru dik olarak çeker. | %100 | Ana Yönerge:Masanın üzerinde elinle yukarıdan aşağıya dikey çizgi çiz a)Elini avuç içi masanın yüzeyine değecek şekilde uzat. b)Elini kendine doğru dik olarak çek. |
Tablo 5
Ana Yönerge:Kağıt parçalarını sınır taşırmadan yapıştır. | B | Sİ | M.O | F.Y |
A) Kağıt üzerine yapıştırıcı sür | ||||
1. Yapıştırıcının kapağını aç | ||||
a)Kul(-) elini yapıştırıcıya uzat | ||||
b) Kul(-) elini baş ve işaret parmağıyla yapıştırıcının ortasından tut. | ||||
c)Kul(+) elinin baş ve işaret parmağıyla yapıştırıcının kapağından tut. | ||||
d)Kapağı yukarı doğru çek | ||||
e)Kapağı bir kenara bırak | ||||
2. Yapıştırıcıyı kağıda sür | ||||
a) Kul(+) elini yapıştırıcıyı çıkaran kısma götür | ||||
b)Yapıştırıcıyı açılan yöne doğru çevirerek yapıştırıcının çıkmasını sağla | ||||
c)Kul(+) elinin baş ve işaret parmağıyla , kul(-) elinle tuttuğun yerin üzerinden tut | ||||
d) Kul(-) elini yapıştırıcıdan çek | ||||
e)Yapıştırıcıyı kağıt üzerine götür | ||||
f)Yapıştırıcıyı kağıda küçük daireler çizerek sür | ||||
g)Yapıştırıcıyı bir kenara bırak | ||||
3. El işi kağıdını yapıştır. | ||||
a) Kul(+) elini kağıt parçasına götür | ||||
b)Kul(-) elinin işaret parmağını kağıt parçasının üzerine koyarak kağıdı kendine doğru çek | ||||
c)Kul(+) elinin işaret parmağı kağıdın üzerinde baş parmağı da altında kalacak şekilde kağıdı tut | ||||
d)Kağıt parçasını kağıdın yapıştırıcı sürülmüş bölümüne götür | ||||
e) Kağıt parçasını kağıdın yapıştırıcı sürülmüş bölümüne koy | ||||
f) Baş parmağını kağıdın altından çekerek işaret parmağınla kağıdı bastır | ||||
4. Yapıştırdığın kağıt parçalarının yanına yapıştırıcı sür | ||||
a) Kul(+) elinin baş ve işaret parmaklarının arasında kalacak şekilde yapıştırıcıyı ortasından tut | ||||
b) Yapıştırıcıyı yapıştırdığın kağıt parçalarının yanına götür | ||||
c) Yapıştırıcıyı yapıştırdığın kağıt parçalarının yanına küçük daireler çizerek sür | ||||
d)Yapıştırıcıyı bir kenara bırak | ||||
5. Kağıt parçalarını sınır taşırmadan yapıştır | ||||
a) Kul(+) elini kağıt parçasına götür | ||||
b)Kul(+) elinin işaret parmağını kağıt parçasının üzeri,ne koyarak kağıdı kendine doğru çek | ||||
c) Kul(+) elinin işaret parmağı kağıdın üzerinde baş parmağı da altında kalacak şekilde kağıdı tut | ||||
d)Kağıt parçasını kağıdın yapıştırıcı sürülmüş bölümüne götür | ||||
e) Kağıt parçasını kağıdın yapıştırıcı sürülmüş bölümüne koy | ||||
f) Baş parmağını kağıdın altından çekerek işaret parmağınla kağıdı bastır |
Tablo 6
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROĞRAMI (BEP)
TÜM HİZMET PLANI
Öğrencinin | Annenin | Babanın | |
Adı Soyadı | Adı | Adı | |
Adresi | Adresi | Adresi | |
Telefonu | Mesleği | mesleği | |
Takvim yaşı | Diğer Bilgiler | ||
Özür türü | |||
BEP Hizmet Türü | ( )Program Hazırlama ilk ( )ortam değişikliği ( )Program değişikliği ( )Yıllık değerlendirme ( ) Mezuniyet ( ) Diğerleri | ||
OKUL DURUMU Okulu : Sınıfı: Öğretmeni:: | |||
YERLEŞTİRME TÜRÜ .......1. Normal Sınıf .......2. Özel sınıf .......3.Özel Eğitim Okulu .......4.Sözleşmeli Özel Okul(merkez) .......5. Ev/Hastane okulu | EĞİTSEL DÜZENLEME .......1. Tam zamanlı Hizmetler .......2.Kaynaştırma .......3.Kaynak oda hizmeti .......4.Gezici öğretmenlik Hizmeti .......5.Destek Hizmetleri | ||
DESTEK HİZMETLER .......1. Ulaşım .......2.konuşma/dil terapisi .......3.Fiziksel Terapi .......4. Okul Danışma Hizmetleri .......5.İş ve uğraşı terapisi .......6. Sağlık Hizmetleri .......7. Diğerleri | BAŞLAMA BİTİŞ TARİHLERİ | ||
Öğrencinin ismi Tarih Sorumlu personel Pozisyonu | |||
VAR OLAN PERFORMANS DÜZEYİ 1. Başarı Düzeyi 2.Konuşma Dil 3.Davranış verisi 4. Öğrenme Biçimi 5. Tıbbi Veri 6. Sosyal ve aile yapısı | |||
1.Başarı Düzeyleri Bilişsel Gelişim Fonksiyonel Motor Becerileri Kendi Kendine Bakım Becerileri | |||
2. Konuşma Dil |
3.Davranış verisi |
4. Öğrenim Biçimi |
5.Tıbbi veriler |
6. Sosyal Beceriler/ Aile Bilgisi |
Tablo 7
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROĞRAMI (BEP)
YILLIK AMAÇLAR VE İLERLEME RAPORU
ÖZBAKIM BECERİLERİ | |||||||||
Öğrencinin ismi | Sorumlu personeller | ||||||||
PERFORMANS DÜZEYİ Çocuk ayakkabılarını gömleğini,çorabını ve pantolonunu çıkarabilmektedir. Çatal ve kaşık kullanarak yemeğini yemekte zorlanmaktadır. Bir kap yada bardağını kontrolü iyi. Bardağa su doldururken suyu dökmektedir. Ellerini ve yüzünü yıkar ve kurular. Saçını taramada yetersiz durumdadır......... | |||||||||
UZUN DÖNEMLİ AMAÇ 1.Ayşe gömleğini,çorabını ,pantolonunu ve ayakkabılarını bağımsız olarak giyer. 2.Ayşe bağımsız olarak kendi yemeğini , çatal ve kaşık kullanarak yer ve bardağa su doldurur. 3.Ayşe saç tarama ,diş fırçalama becerilerinin bağımsız olarak yerine getirir. | |||||||||
DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ 1. Testler 2. Gözlem, kayıtlar 3.Beceri analizleri 4.Tablolar 5.Diğerleri | DEĞERLENDİRME KODU ‘ + ’ Beceri öğretilmiştir ‘ x ’ İlerleme var ‘__’ ilerleme yok ‘ / ’ gözlenemedi | ||||||||
KISA DÖNEMLİ AMAÇLAR | Değerlendirme yöntemi | İlerleme raporu | sonuç | ||||||
U.D.A 1 -Ayşe gömleğini giy yönergesi verildiğinde gömleğini beceri analizindeki basamakları izleyerek %90 doğrulukta giyer. - Ayşe çorabın giy yönergesi verildiğinde çorabını beceri analizindeki basamakları izleyerek %90 doğrulukta giyer. -Ayşe pantolonunu giy yönergesi verildiğinde pantolonunu beceri analizindeki basamakları izleyerek %90 doğrulukta giyer. -Ayşe ayakkabını giy yönergesi verildiğinde ayakkabısını beceri analizindeki basamakları izleyerek %90 doğrulukta giyer. U.D.A 2 -Ayşe beceri analizindeki basamakları izleyerek yemeğini kaşık ve çatalını %90 doğrulukta kullanarak yemeğini yer. - Ayşe saplı sürahiden saplı bir bardağa suyu beceri analizindeki basamakları izleyerek %90 doğrulukta doldurur. U.D.A 3 -Ayşe saçını tara yönergesi verildiğinde beceri analizindeki basamakları izleyerek %90 doğrulukta tarakla saçını tarar. -Ayşe dişlerini fırçala yönergesi verildiğinde beceri analizindeki basamakları izleyerek %95 doğrulukta dişlerini fırçalar. | |||||||||
Yorumlar | |||||||||
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder